Aan de slag gaan met het zoekwoordonderzoek. De handigste manier om te leren is door samen door alle stappen te doorlopen. Daarna kan je dit zelf doen voor je eigen website.
Stap 1
Het eerste wat we gaan doen is de zoekterm invoeren, natuurlijk doen we dat in Google zelf. Als je de zoekterm invult dat zie jij meteen suggesties voor dit zoekwoord naar boven komen in een dropdown-menu, dit heet de Google Suggest Tool.
Google geeft met deze suggesties al aan waar mensen nog meer op zoeken zoals tafel of tafel zwart. Dit betekent dat het populaire zoektermen zijn. Onderaan de pagina’s met zoekresultaten vind je de gerelateerde zoektermen. Deze gerelateerde zoektermen kun jij ook weer in de zoekbalk invullen zodat je ook daar weer nieuwe suggesties voor kunt vinden.
Stap 2
Tot zo ver de short-tail zoektermen genoemd, ook wel de korte zoektermen. Je kan ze herkennen, want dit zijn woorden die uit 3 of minder woorden bestaan. Heel veel website-eigenaren richten zich bij de SEO op deze short-tail woorden, terwijl ze vaak maar 30% van in de zoekopdrachten staan.
Voorbeeld
Short-tail zoektermen: onderneming, onderneming starten
Long-tail zoektermen: Hoe start je het beste een eigen onderneming, Wat moet je allemaal weten voordat je een onderneming start?
Ruim 70% van onze zoekopdrachten bestaan dus uit long-tail zoektermen, deze kan je herkennen doordat ze 4 of meer woorden hebben. Als jij je meer richt op deze lange zoektermen, dan heb je minder snel concurrentie en kan je meer scoren door middel van specifieke zoekopdrachten.
Wil jij met jouw nieuwe website, die nog nooit aan linkbuilding heeft gedaan zo snel mogelijk gratis bezoekers krijgen? Dan moet je je richten op long-tail zoekverkeer. Je krijg dan ook nog een bonus, namelijk bezoekers die echt zoeken wat jij aanbiedt, dus ook je conversie zal hoger zijn.
Stap 3
Je hebt nu al een flinke lijst met short en long zoektermen bij elkaar verzameld. Je kunt die zoekwoorden onderverdelen op alfabet maar ook in onderwerpen en kolommen zodat het overzichtelijk voor je wordt.v
Stap 4
Je hebt nu meteen ook een lijst met verschillende onderwerpen waar jij over zou kunnen schrijven op jouw website en hier je zoekmachineoptimalisatie voor zou kunnen opzetten.
Toch gaan we eerst nog even kijken hoe het zoekvolume voor deze zoektermen is. Met andere woorden, hoeveel mensen zoeken er echt op die zoekwoorden. De kunst is om zoektermen te vinden waarop vaak wordt gezocht maar toch weinig concurrentie voor is.
Relevante zoekwoorden
Je hebt nu een complete lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp van jouw website. Lever je veel verschillende producten/diensten dan zou je dit kunnen onderverdelen in productgroepen en voor iedere groep een apart onderzoek kunnen doen.
Meer lezen, dat kan. Bekijk hier onze kennisbank